harga barang mahal sekarang

Sekarang ni kalau korang perasan harga barangan mahal-mahal-mahal.Sekarang ni kalau nak beli barang dapur aku agak berhati-hati, maklum lah kalau bawa 50 ringgit tu entah apa-apa yang dapat dibeli.Ni la penangan barang harga mahal.
Kenapa harga barang sekarang ni mahal ? Aku rasa inilah tandanya negara kita dah maju dan makin maju.Jadi kalau barangan harga murah orang beli,mahal pun orang beli,kiranya maju la tu.Kalau dulu aku kesekolah hanya bekal 10 sen boleh beli nasi lemak.Sekarang ni anak aku bawak 3 ringgit ke sekolah,masih tak kenyang2 lagi,kira tenat juga mak bapak dalamasa 5- 10 tahun lagi.

Tips yang aku amalkan dari pemerhatian:(nak jimat sikit masa.duit dan seumpama)
a. Kalau boleh kalau dapat gaji…relaks dulu dan jangan beli barangan keperluan dulu.Kena simpan
duit sikit sehingga 10-15 hb.Yang aku survey biasanya supermarket naikkan harga barangan masa
time orang dapat gaji, dan harga turun balik selepas 10hb.Nak jimat beli lepas 10hb.dan sebelum 25hb.

b.Kalau yang suka makan ayam tu( yang biasa beli sekor),beli ayam panggang atau ayam golek/bakar
yang dah siap..Seekor dalam 16 ringgit -(dah siap masak) dan buat ajer kuahnya samada kuah golek
atau sambal belacan macam ayam penyek tu.Dah jimat masa dan gas kerana beli ayam proses yang
belum masak pun 16 ringgit sekor.

Advertisements

1 Comment

  1. kalo skrg nie bgs kita amik langkah penjimatan yg optimum..bela ayam ker,tanam sayur ker…msti ada kreativiti..kt tmpat sy org2 cina suka btanam…dhla tu btanam dkt tepi jln..tanah jln tu ade yg tbiar..baik diaorg jualkn hasil tanah tu…siap jual borong dengan org kpg lg tuh..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s