Dalam Islam kita ada dua perayaan besar iaitu hari raya puasa atau aidilfitri dan juga hari raya haji atau hari raya korban.Antara dua perayaan ini hari raya korban lebih besar dari hari raya aidil fitri.Namun dari segi sambutannya di lihat hari raya aidil fitri lebih meriah dari hari raya korban.

Berbeza dengan warga pantai timur terutama di kelantan dan terengganu dimana sambutan hari raya korban lagi meriah dan menonjol berbanding dari hari raya aidil fitri.

Tak kisah lah tu,tapi yang tak sedapnya ,sebulan lebih lagi nak krismas pusatbelibelah dan hotel dah mula promote krismas seolah2 menidakkan kebesaran hari raya korban.Itu lah sebenarnya terjadi,tambahan pula ada orang kita sendiri yang tak kisah tentang hari raya korban.

Dimalaysia ni umumnya jelas krismas lebih besar keinginan pihak tertentu menyambutnya berbanding hari raya korban.Pelbagai kain rentang,hiasan di buat dan sambutan hari raya korban di anaktirikan. Risau juga dengan fenomena ni dan apakah akan jadi 10 tahun lagi untuk generasi kita jika hari raya korban ini tidak dihayati sepenuhnya oleh kita sendiri.Fikir-fikir la sendiri.

Advertisements