Apa yang naik raya tahun ni.Biasanya bila raya orang dok fikir ayam,daging,kueh dan macam2 lagi naik.Tapi raya tahun ni aku fikirair pulak yang naik.Bukan nya air minum tapi air banjir yang naik.Masa aku tulis post ni hujan lebat tak berhenti lagi.Agaknya banjir malam ni.Kat depan rumah aku ,air belum naik lagi ,tapi biasanya pukul 3-4 pagi air naik.Masa tu tengah sedap tido dan kalau air banjir naik tak sedar pun.
Tapi kira nasib baik juga tahun ni sebab JPS dah pasang alat amaran banjir.Dengan alat ni bila air naik mengikut paras yang menyebabkan akan banjir,alat ni akan berbunyi..macam siren.Itu mengikut adat la,kalau tak berbunyi juga tak tau la.
Kalau air bajir dah naik,nak raya macamana.Ye tak ye jugak.Raya kat rumah aje.

Advertisements